Katastrof för alla med dieselbilar? Eller en välsignelse för miljön? Det är frågan just nu. Förespråkarna för förbuden mot dieselbilar menar att äldre dieselfordon är orsaken till en stor del av luftföroreningarna. Men bara genom att rengöra igensatta dieselpartikelfilter (DPF) kan bränsleförbrukningen sänkas med 10%. Utsläppen av partiklar minskar betydligt, vilket innebär en stor miljövinst, samt att motorn presterar bättre . Att rengöra bilens filter med modern teknik är antagligen den lösning som ger störst samhällsnytta. Både för miljön och den enskilde bilistens plånbok. Hur går man då tillväga om man både vill hjälpa miljön och sänka sina transportkostnader? Risken att dieselpartikelfiltret sotar igen ökar om bilen körs korta sträckor. Ett knep för att undvika igensotning är att köra på 4:ans växel med ganska högt varvtal ca 2500 varv i minst en kvart. Då kommer överflödigt sot att brännas bort och filtret fungerar som det ska igen. Det finns även bra rengöringskit med tydliga instruktioner att köpa till en rimlig kostnad. Enkelt och smidigt är ju att låta din verkstad byta eller rengöra bilens filter. Passa även på att rengöra eller byta ut bilens luftfilter var tusende mil. Viktigt om du kör mycket i stan eller under våren och sommaren.
Miljövänlig diesel med hjälp av filter?
Att det kommer bli restriktioner att framföra dieselfordon i de flesta storstäder i framtiden står väl bortom allt tvivel. Det kommer införas dieselförbud i flera tyska städer. För många ägare av dieselbilar i Sverige kan det ju te sig lite lustigt att bilen de köpte för några år sedan både var skattebefriad samt klassad som miljöbil helt plötsligt blir betraktad som en potentiell miljöbov, samt att ägaren riskerar att inte kunna använda sitt fordon i vissa städer. För att inte tala om andrahandsvärdet på bilen, vem vill köpa en begagnad bil som inte går att använda fullt ut? Kommer det att gå att sätta in filter som minskar de farliga utsläppen och gör fordonet godkänt att framföra i de zoner som drabbats av förbudet? I Tyskland kommer BMW att uppgradera mer än 5 miljoner dieselbilar. Men vem kommer att få stå för kostnaden? Det talas om att staten och bilindustrin ska gå samman och starta en fond som skulle kunna vara behjälplig vid uppgradering av dieselfordon. Den enskilde bilisten eller åkaren kan genom att låta rengöra bilens filter både sänka förbrukningen och minska utsläppen.
Vad skulle hända om alla byte till elbil?
Låt oss leka med tanken att inom en snar framtid så är alla fossila bränslen förbjudna och all fordonstrafik i Sverige sker uteslutande med el som drivmedel. Det är ju ingen hemlighet att tillverkningen av batterier till elbilar orsakar utsläpp. El och laddhybridbilar har stora fördelar jämfört med bensin och dieselfordon om man fokuserar på lokala utsläpp samt bullernivåer. Den största och grövsta miljöpåverkan sker i i början av produktionsskedet för batterier. Teknikutvecklingen går ju snabbt och framtida batteri tillverkare kanske redan nu har en lösning på gång som är hållbar ur miljöhänsyn. Producenterna arbetar med att lösa frågan om återvinning eller skrotning av gamla uttjänta batterier. På kort sikt kan rengöring av bilens filter innebära en vinst både för miljön och ekonomin men framtidens fordonsflotta kommer huvudsakligen använda el som drivmedel, vilket kommer medföra stora miljövinster och att problematiken med buller och dålig luftkvalitet i städerna blir ett minne blott. Utvecklingen av batterier och utbyggnaden av laddstolpar kommer ju också innebära nya arbetstillfällen och nya företag.